Podstawy rozgrzewki – rozciąganie i wyrównanie uderzeń!

Podstawy rozgrzewki – rozciąganie i wyrównanie uderzeń!

Czym jest rozgrzewka i dlaczego jest tak istotna dla prawidłowego rozwoju perkusisty? Otóż rozgrzewka jest pewnym etapem początkowym podczas naszej, nazwijmy to, sesji treningowej. Wstępem do dalszej pracy. Podczas rozgrzewki wykonujemy ćwiczenia rozciągające poszczególne partie kończyn oraz rozluźniające, polegające na wykonywaniu tych samych uderzeń w wolnym tempie, aby niejako „przypomnieć” mięśniom konkretny ruch. Jedynki, dwójki, paradiddle, ćwiczenia równające uderzenia pomiędzy prawą i lewą ręką dają większą swobodę podczas dalszej pracy na zestawie.

Rozgrzewka jest bardzo ważnym elementem ćwiczenia na bębnach również ze względu na kontuzje, których można się nabawić bez gruntownego przygotowania do grania. Pracując z uczniami, często przytaczam pewną myśl dotyczącą sportowców, którzy potrzebują długiej rozgrzewki, aby móc wykonywać konkretne ćwiczenia bez doprowadzania do wszelkiego rodzaju urazów. W naszym przypadku jest podobnie, dlatego warto o to dbać.

Poniżej przedstawię ćwiczenia pozwalające na skuteczną rozgrzewkę – kilka z nich pojawiło się w pierwszym artykule – systematyczność i planowanie pracy.

Rozciąganie 

Rozciąganie niesie ze sobą kilka pozytywów, które w dłuższym okresie pracy mogą zwiększyć swobodę w graniu:

– Zwiększenie zakresu ruchu w stawach pozwoli nam na lepszą kontrolę nad pałką,

– Wzmocnienie ścięgien

– Polepszenie ukrwienia mięśni

– rozluźnienie mięśni po ćwiczeniu

Najbezpieczniejszą metoda rozciągania mięśni jest metoda statyczna, polegająca na stopniowym rozciąganiu mięśni do momentu ich maksymalnego oporu. W tym punkcie zatrzymujemy ruch na chwilę i powracamy do pozycji wyjściowej. Po chwili odpoczynku ponawiamy ćwiczenie. I tak kilkakrotnie w każdym ćwiczeniu. Oczywiście, by uzyskać progres w ćwiczeniach należy stopniowo powiększać zakres ruchu, pokonując opór mięśni, ale z rozwagą-zbyt szybkie próby powiększania zakresu rozciągnięcia mięśni mogą zakończyć się ich kontuzją!

Ćwiczenia rozciągające, rozgrzewające:

Dłonią jednej ręki chwytamy za palce drugiej (wyprostowanej). W tej pozycji przyciągamy palce do siebie odginając jednocześnie dłoń w nadgarstku do góry. Drugie ćwiczenie jest podobne: stojąc w lekkim rozkroku łączymy ręce ze sobą tak, by stykały się całymi wewnętrznymi stronami i palcami(palce skierowane w naszym kierunku). Z tej pozycji staramy się prostować ramiona w łokciach, jednocześnie rozciągając mięśnie przedramion. Kolejne ćwiczenie polega na chwyceniu dwóch złączonych ze sobą pałek wyprostowaną w łokciu ręką i energicznym obracaniu w obu kierunkach.

Rozgrzewka przy werblu/padzie 

Rozgrzewka ta dotyczyć będzie ćwiczeń przy werblu. Istotne jest, aby wszystkie te przykłady wykonywane były w bardzo wolnym tempie, skrupulatnie, bez zbędnego pospiechu. Da nam to możliwość skutecznej rozgrzewki i złapanie luzu w rękach.  Są to przykłady oparte głównie na repetycji-powtórzeniach tzn. na wykonywaniu tych samych ruchów w jednym ciągu.

  • Po 8 uderzeń z jednej ręki

8

 

 

 

  • Po 6 uderzeń:

6

 

 

 

  • Po 4 uderzenia:

4

 

 

 

Przykłady te nieprzypadkowo przedstawione zostały w następującej kolejności. Wraz ze zmniejszeniem ilości uderzeń przypadających na jedną rękę, zmienia się szybkość zmiany ręki, a co za tym idzie, jest mniej czasu na przygotowanie drugiej ręki do rozpoczęcia wykonywania kolejnej serii uderzeń.

Ważne:

Wykonuj te oto przykłady wolno i skup się na tym, aby każde jedno uderzenie było takie samo pod względem dynamiki i artykulacji (artykulacja – sposób wydobycia dźwięku). Słuchaj brzmienia pałek, zachowaj luz w dłoniach. Jeśli tylko poczujesz spięcie w rękach, niezwłocznie przerwij ćwiczenie i zacznij od początku!

Wyrównanie uderzeń single stroke roll pomiędzy rękami, czyli 8-4, 6-3 i 4-2

Rudyment single stroke roll, to nic innego jak pojedyncze uderzenia pomiędzy prawą i lewą ręką. Jednak różnice w wydobyciu dźwięku często wynikają z nierówności pomiędzy dwoma kończynami( np. prawa ręka mocniejsza, a lewa słabsza w przypadku osób praworęcznych).  Dlatego warto zadbać o wyrównanie uderzeń. Są to przykłady ćwiczeń, które należy wykonywać przed każdą sesją treningową, najlepiej codziennie z metronomemTutaj również kolejność nie jest przypadkowa!

  • 8-4

8-4

 

 

Gdy spojrzymy na powyższy przykład, zwróćmy uwagę jak zachowuje się prawa ręka w pierwszym takcie i lewa w drugim. Otóż w pierwszym takcie prawa ręka jest niejako ręką wiodącą (osiem uderzeń), w drugim takcie jest to ręka lewa. Należy dbać o wyrównanie uderzeń pod względem dynamiki.

  • 6-3

6-3

 

 

 

  • 4-2

4-2

 

 

Ten przykład będzie na pewno trudniejszy do wykonania w szybszym tempie. Zaczynaj wolno, wraz ze wzrostem swobody zwiększaj tempo o 5 lub 10 kresek BPM.

Double stroke roll, czyli podwójne uderzenia

W tym przykładzie widzimy ciąg podwójnych uderzeń, równych, niezachwianych. I tak należy je grać. Aby doprowadzić do równych podwójnych uderzeń, należy ćwiczyć je bardzo wolno, separować niejako kolejne uderzenia, z czasem zwiększając tempo. Można ćwiczyć na dwa sposoby: separować każde kolejne uderzenie oraz wykonywać dwa uderzenia(PP lub LL) z jednego ruchu. Drugie uderzenie będzie uderzeniem „opadającym”.

double

 

 

 

Podsumowanie

Te oto podstawowe przykłady powinny być ćwiczeniami, które wykonujemy za każdym razem kiedy zabieramy się za ćwiczenie na bębnach. W dalszej części serii o rozgrzewce podejmiemy temat o rozgrzewce na zastawie perkusyjnym i opowiem czym jest tzw. „warm up ritual”. Zapraszam!

 

Dalsza część dotycząca rozgrzewki w kolejnej odsłonie!

 

Michał Bocek

Pin It on Pinterest